Nek-, schouder- en/of armklachten

Mensen met schouderpijn en daarnaast een pijnlijke of stijve nek, verdubbelen hun kans op herstel als ze hun botten laten ‘kraken’, zo ontdekte bewegingswetenschapper Gert Bergman. Het is dan ook verstandig voor deze patiënten om een chiropractor te raadplegen.
Eén op de vijf Nederlanders heeft schouderklachten en de helft van hen heeft ook pijn in de nek. De huisarts behandelt doorgaans met pijnstillers of ontstekingsremmers, of een ontstekingsremmende injectie in het schoudergewricht. Helpt dit niet, dan krijgt de patiënt een verwijzing naar de fysiotherapeut. Hoewel deze strategie op de korte termijn voor veel patiënten effectief is, voorkomt de behandeling niet dat de schouderklachten op den duur vaak terug komen. Dit geldt met name voor patiënten die naast de schouderklachten ook pijn of bewegingsbeperkingen in de nek hebben.
Bergman onderzocht honderdvijftig mensen met schouder- en nekklachten die de huisarts bezochten. Alle patiënten kregen de gebruikelijke behandeling volgens de NHG-standaard voor huisartsen. De helft van hen werd aanvullend behandeld door een manuele therapeut. Na twaalf weken was 43 procent van hen hersteld, ten opzichte van 21 procent van de patiënten die de gebruikelijke behandeling onderging. Ook na een jaar waren de positieve effecten van manuele therapie nog te zien. Bovendien hadden patiënten na manuele therapie minder pijn en waren ze minder beperkt in hun functioneren. Deze effecten zijn te bereiken tegen relatief lage extra kosten, zo becijferde de promovendus.

Er zijn vele oorzaken van pijn in de nek, schouder en arm, zoals: een verkeerde houding, te lang in dezelfde houding, een ongeluk, zware borsten, slijtage in de nek, een slijmbeursontsteking, een spierscheur in de schouder, een ontsteking, een zenuwbeklemming, een nekhernia, etc.

De klachten kunnen bestaan uit pijn in de nek die uit kan stralen in de schouder en de arm tot in de vingers. wanneer er een nek- of schouderzenuw geirriteerd of afgekneld wordt kan er sprake zijn van krachtsverlies en een verdoofd gevoel in de arm. Ook kan de hele arm gevoelloos zijn of tintelt de arm tot in de vingers. Andere mogelijke gevolgen van een probleem met de nek en schouder zijn hoofdpijn, slechter zien, oorsuizen, tinnitus, duizeligheid, vergeetachtigheid en een verminderd concentratievermogen.

Wat kan de chiropractor doen?
De chiropractoren probeert allereerst te achterhalen waar de klachten vandaan komen om zo een diagnose te stellen. Vervolgens bespreekt de chiropractor wat er aan de hand is en kan de chiropractor met specifieke technieken de klachten verbeteren. Een enkele keer, wanneer de klachten niet verbeteren of wanneer de chiropractor denkt dat de oorzaak van de klachten chiropractisch niet op te lossen zijn,  zal de chiropractor de patient doorverwijzen.