Artrose

Artrose, ook wel slijtage of degeneratie genoemd, is een gewrichtsaandoening die ontstaat door het natuurlijke verouderingsproces of door een versneld verouderingsproces.
Gedurende het verouderingsproces neemt de ruimte in het gewricht af, vermindert de hoeveelheid kraakbeen en ontstaan er veranderingen (haakvorming) aan het bot. De tussenwervelschijf, de ruimte tussen de wervels, wordt dunner. Dit proces komt vaak voor in de heupen, de knieën, de onderrug en in de nek. Het proces wordt vaak versneld na een trauma, zoals een val of door een ongeluk veroorzaakte whiplash. (Osteo)artrose raakt een aantal miljoen mensen in Nederland en zorgt voor ongeveer de helft van het gebruik van ontstekingsremmers. Naar aanleiding van röntgenonderzoek wordt er van uitgegaan dat ongeveer 80% van de bevolking rond hun 65e artrose hebben, waarvan dan 60% symptomen hebben. Met het hoger worden van de leeftijd neemt het voorkomen van artrose toe.

Door de veranderingen in de wervels van de onderrug en nek kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals pijn in de gewrichten, lokale stijfheid, krakende geluiden en het op slot gaan van de gewrichten. Maar ook pijn en tintelingen in de armen of benen. De pijn wordt vaak veroorzaakt door stijfheid in de gewrichten. Tintelingen en pijn kunnen ontstaan doordat zenuwen in de nek en onderrug door ruimtegebrek geïrriteerd raken.
Artrose veroorzaakt een toenemende pijn, vooral met druk op de gewrichten in stand en met (te veel) lopen. Door de verminderde beweeglijkheid als gevolg van de pijn , zullen omliggende spieren verslappen en banden ruimer worden. Ook zal het looppatroon ‘stijf’ aandoen en neemt de lichaamslengte af.

Wat kan de chiropractor doen?
Wanneer u stijfheids- en pijnklachten als gevolg van ‘slijtage’ heeft kan chiropractie verlichting geven. Chiropractische behandeling kan ervoor zorgen dat de gewrichten van de wervelkolom beter bewegen waardoor ook de spieren en banden beter kunnen functioneren. Wanneer het hele mechanisme van gewrichten en spieren beter werkt zal ook de pijn afnemen. Mocht iemand zeggen dat er aan artrose niets gedaan kan worden en dat je er maar mee moet leren leven dan kan een chiropractor er vaak nog wel wat aan doen. De chiropractor gebruikt verschillende (soms hele zachte) technieken om de oorzaak van de klachten te behandelen. De chiropractor zal de gebieden die niet goed bewegen proberen te vinden, onderzoeken of de oorzaak in de tussenwervelschijf ligt en kijken of spieren en banden aangedaan zijn. Ook kijkt de chiropractor naar het looppatroon, het postuur en of het lichaam in balans is. Wanneer er aanvullend beeldmateriaal zoals röntgenfoto’s of scans zijn zal de chiropractor deze opvragen.
Na het onderzoek zal de chiropractor in staat zijn om een effectief behandelplan op te stellen.