Zwangerschap

Rug- en bekkenklachten, nekpijn en pijn in de bovenrug
Veel vrouwen krijgen, vaak tijdens of na een zwangerschap, last van pijnklachten in bekken en/of onderrug (achterzijde bekken, bilregio, achterzijde bovenbeen, schaamstreek, lies).
De klachten kunnen optreden tijdens algemene dagelijkse activiteiten, zoals lopen, bukken en tillen, huishoudelijk werk, verzorging van kinderen, omdraaien in bed, etc. Naast de pijn is er vaak sprake van vermoeidheid en onvermogen om bepaalde activiteiten of houdingen enige tijd vol te kunnen houden. De pijn en beperkingen kunnen veel problemen veroorzaken, zowel fysiek als ook emotioneel en psychisch. Wanneer de stand van het bekken verkeerd staat kan het de benodigde ruimte voor de baby verminderen. Ook kan een verkeerde stand van het bekken het voor de baby moeilijker maken om voor de bevalling in de meest optimale positie te komen. Wanneer de wervelkolom en het bekken zich in de juiste positie bevinden werkt het hele lichaam efficiënter.

De oorzaken hiervan zijn: verandering in de hormoonspiegel, toename van het lichaamsgewicht, veranderingen in het bekken, bijvoorbeeld een scheefstand of een fixatie en verandering van de lichaamshouding zoals een uitstekende buik in combinatie met een te holle rug .

Bekkeninstabiliteit
Instabiliteit van het bekken tijdens of na de zwangerschap wordt ook wel symfysiolyse genoemd. Bekkeninstabiliteit of symfysiolyse geeft pijn rond de bekkengewrichten en het schaambeen (symfyse). Dit wordt veroorzaakt door de hormoonwisselingen die tijdens de zwangerschap de gewrichtsbanden in het lichaam verweken en daardoor verzwakken. Dit geeft te veel mobiliteit aan de gewrichten, met als gevolg dat het bekken het lichaamsgewicht niet meer goed kan verdelen. Dit geeft pijnklachten met zitten, staan, lopen en uiteindelijk bij liggen.

Pijn rond de menstruatie
Volgens een onderzoek uitgevoerd door de National University of Health Sciences vertelden 88 percent van de vrouwen die door een chiropractor behandeld werden dat het hum menstruatiepijn verminderde. The Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics vermeldde dat manipulatie van de wervelkolom tijdelijke verlichting van menstruatiepijn kon geven.

Hoe kan de chiropractor u helpen?
Als de klachten vroeg in de zwangerschap ontstaan, hevig zijn of de vrouw behoorlijk belemmeren in haar dagelijkse werkzaamheden, kan er een probleem zijn in het functioneren van de wervelkolom of het bekken. Het is dan verstandig om deze klachten te laten behandelen. Er zijn aangepaste technieken om tot zeer laat in de zwangerschap te behandelen.
Lichte nek-, rug- of bekkenklachten zullen na de bevalling vaak snel verdwijnen. Als de klachten na de bevalling hevig zijn of na enkele weken niet verdwijnen is het verstandig een chiropractor te raadplegen
De behandeling van een instabiel bekken verschilt enorm van de behandeling van een fixatie of blokkade in het bekken. Voor bekkeninstabiliteit is stabiliseren van het bekken met stabiliserende chiropractische correcties en oefeningen noodzakelijk. Ook kan er een bekkenband meegegeven worden als extra ondersteuning van het bekken.