Hernia

Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven die als schokbreker dienen en de wervelkolom mede haar beweeglijkheid geeft. Een hernia betekent een uitpuiling van een tussenwervelschijf. De meeste hernia's komen in de onderrug voor, daarna in de nek en wat meer zelden in het gebied tussen de schouderbladen. Wanneer er scheurtjes in de tussenwervelschijf ontstaan kan het zachte weefsel binnenin de schijf geleidelijk naar buiten komen, een bult vormen en soms zelfs helemaal naar buiten komen en afbreken. Wanneer dit uitpuilende materiaal een zenuw raakt kan deze gaan irriteren, ontsteken en pijn veroorzaken. Wannneer de uitpuiling heel groot is kan er een zenuw afgeknelt worden waardoor de signalen die door de zenuw lopen niet meer doorkomen en er als gevolg hiervan uitvalsverschijnselen ontstaan. In de onderrug resulteert dit dan in krachtsverlies en gevoelsverlies in het been. Bij een nekhernia vindt de uitval in een arm plaats.

In een tussenwervelschijf zitten weinig gevoelszenuwen. De hernia zelf is dan ook meestal niet pijnlijk. De pijn wordt veroorzaakt doordat de uitstulping tegen zenuwweefsel drukt en er chemische stofjes vrijkomen die ontstakingen kunnen veroorzaken. De klachten van een hernia kunnen verschillen, afhankelijk van welke zenuw wordt geïrriteerd. Hernia's in de lage rug geven vooral uitstraling naar de benen (bijvoorbeeld tintelingen of gevoelloosheid) en kunnen zelfs voor verlamming zorgen (bijvoorbeeld een klapvoet). Ze kunnen symptomen geven die in eerste instantie niet opvallen (bijvoorbeeld verminderde reflexen). Hernia's komen minder vaak voor in de nek of in de bovenrug.

Een hernia is op een normale röntgenfoto niet te zien. Wel kan een dunnere tussenwervelschijf zichtbaar zijn, maar dit wil niet zeggen dat er dan ook daadwerkelijk een hernia zit. Hernia's zijn goed te zien op een scan (CT of MRI), waarbij men ook kan zien of er sprake is van een directe druk van de hernia op de zenuwwortel, of niet.

Veruit de meeste hernia's ontstaan geleidelijk onder andere als gevolg van het verkeerd gebruiken van de rug, een verkeerde houding en bepaalde soorten werk zoals buschauffeur en het werken met drilboren/hamers. Ook komen hernia's in sommige families vaker voor en heeft roken een negatief effect. Een enkele hernia ontstaat acuut na zwaar tillen of een ongeval. Uit onderzoek is gebleken dat patienten met een hernia in het verleden diverse episodes van lage rugpijn hebben gehad. Wanneer iemand regelmatig last van zijn rug heeft is de kans op het krijgen van een hernia groter.

Hoe kan de chiropractor u helpen?
Een zeer groot deel van de aandoeningen aan de tussenwervelschijven kan door de chiropractor met succes behandeld worden. Uit onderzoek is gebleken dat behandeling van een hernia door middel van chiropractische manipulatie een positief effect heeft op uitstralingspijn. Ook is het veilig. Chiropractische behandeling verbetert de beweeglijkheid van de wervels en verbetert de verdeling van de druk op de tussenwervelschijven. Daardoor kan de irritatie op de zenuw en de pijn verminderen. De werverkolom wordt soepeler en de kans op het krijgen van een hernia wordt kleiner.

Overweegt U een rugoperatie?

De oorzaak van rugpijn
Vandaag de dag zijn onderzoekers het met elkaar eens dat een beschadigde of geïrriteerde tussenwervelschijf de meest voorkomende oorzaak van lage rugpijn is. Als de tussenwervelschijf een (kleine) uitpuiling vertoont, noemen wij dit een hernia. Ook een gedegenereerde (versleten) tussenwervelschijf kan schade veroorzaken aan de zenuwen van de wervelkolom en bijdragen aan een slechtere conditie van de rug en het omliggende gebied.

Mislukte rugoperaties
Terwijl opereren zeer effectief kan zijn voor sommige patiënten die aan lage rugpijn of ischias lijden, zou opereren bij een hernia als allerlaatste mogelijkheid gezien moeten worden, omdat opereren een procedure is met een hoog mislukkingspercentage. Het mislukken van rugoperaties komt zo vaak voor, dat dit fenomeen zelfs een eigen medische naam heeft gekregen, namelijk: Failed Back Surgery Syndrome (mislukte rugoperatie-syndroom).  Naast de klassieke operatie waarbij de operatie via een sneetje in de rug wordt gedaan, wordt tegenwoordig eveneens een andere techniek toegepast. Deze techniek heet: de Micro Endoscopische Discectomy.

Chiropractische behandeling in combinatie met een specifiek oefenprogramma
Een goede beweging van de tussenwervelschijven, wervels en andere structuren in de wervelkolom, is essentieel voor gezonde tussenwervelschijven. Dit is tevens de reden waarom Chiropractie zo’n hoog slagingspercentage kent bij mensen met tussenwervelschijfproblemen. De chiropractor redt hen vaak van het sombere vooruitzicht geopereerd te moeten worden. Een grote studie documenteerde 1.455 gevallen van rugpijn wegens lumbale schijfverzakkingen, die voor het meerendeel door chiropractische zorg werden verholpen. Ook uit een recente studie uit Italië bleek chiropractische behandeling van hernia's tot goede resultaten te leiden (Chiropractic manipulation in the treatment of acute back pain and sciatica with disc protrusion: a randomized double-blind clinical trial of active and simulated spinal manipulations by Santilli et al., Direttore Cattedra Medicina Fisica e Riabilitativa, Universita di Roma La Sapienza, P.le Aldo Moro 5, Roma, Rome, 00185, Italy 2006).

Chiropractische manipulatie wordt vaak gecombineerd met een specifiek oefenprogramma. Dit geeft in de meeste gevallen uitstekende resultaten. Tijdens een hernia-operatie wordt het stukje van de tussenwervelschijf dat op de zenuw drukt verwijderd. De tussenwervelschijf wordt niet gerepareerd. Sterker nog. De al verzwakte rug wordt door de operatie nog zwakker. Dit komt omdat de chirurg door verschillende structuren van de rug heen moet om bij het operatiegebied te komen. Het is dan ook van cruciaal belang om na een hernia-operatie een specifiek trainingsprogramma te volgen. Jammer genoeg zijn er maar weinig chirurgen die hier op wijzen. Een bepaald percentage van al geopereerde patiënten belandt daarom onnodig opnieuw op de operatietafel. De beschadigde en verzwakte tussenwervelschijf moet gecompenseerd worden door de rug via een verantwoord programma te versterken. Het trainen en goed gebruiken van de rug is na een rugoperatie de rest van het leven noodzakelijk. Een specifiek rugrevalidatieprogramma kan dan recidieven (herhaling van een hernia) voorkomen.