Hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn is een van de meest voorkomende pijnklachten. Naar schatting zo'n 90% van de Nederlandse bevolking heeft af en toe hoofdpijn. Hoofdpijn is in de meeste gevallen een onschuldige en kortdurende klacht die meestal vanzelf weer verdwijnt. Soms is hoofdpijn echter zo erg dat normaal functioneren bijna onmogelijk is. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen kunnen hoofdpijn of migraine hebben.

In onze maatschappij wordt bij de minste pijn al snel naar medicijnen gegrepen. Maar elke pijn -van welke aard dan ook- is een natuurlijke waarschuwing. De oorzaak van hoofdpijn kan dus niet worden weggenomen door het nemen van pijnstillers. Pijnstillers genezen niet: ze onderdrukken en verdoezelen het probleem. De pijn mag dan weg zijn, maar de oorzaak is nog niet weggenomen.

Oorzaak
Er zijn vele soorten hoofdpijn, zoals migraine, (spier)spanningshoofdpijn, medicatie-afhankelijke hoofdpijn en clusterhoofdpijn. Daarnaast kennen we hoofdpijn door bijholte-ontstekingen, hoofdpijn als gevolg van turen vanwege minder slechter wordende ogen, hoofdpijn bij koorts of bij een kater. Soms wordt hoofdpijn veroorzaakt door een te hoge bloeddruk of een kwaadaardige aandoening in de hersenen. Maar de meest voorkomende oorzaak van hoofdpijn is nekgerelateerde (ook wel spannings of cervicogene) hoofdpijn. Deze hoofdpijn komt vanuit de nek en wordt veroorzaakt door niet goed functionerende nekwervels, spieren en zenuwen. Wanneer er een nekwervel 'vastzit' of niet voldoende kan bewegen kunnen de omliggende zenuwen geirriteerd raken waardoor vervolgens spieren kunnen gaan verkrampen. Tevens kunnen bloedvaten in dit gebied vernauwd raken, waardoor er minder zuurstof naar de hersenen vervoerd kan worden en er hoofdpijn ontstaat.

Verschillende soorten hoofdpijnen

Spanningshoofdpijn of nekgerelateerde (cervicogene) hoofdpijn
Deze hoofdpijnvorm is te herkennen aan een drukkende pijn, die overal in het hoofd kan zitten. Vaak voelt het aan alsof er een band om het hoofd zit of alsof er druk op het hoofd is. De hoofdpijn kan aan één kant maar ook aan beide kanten van het hoofd zitten.
De klachten kunnen de hele dag aanwezig zijn, maar ook gedurende de dag geleidelijk opkomen. Spanningshoofdpijn duurt vaak langere periodes. De pijn ontstaat meestal vanuit de nek en heeft vaak te maken met een verkeerde stand van de wervels in de rug en nek. Hierdoor worden spieren extra belast en omliggende zenuwen raken geïrriteerd. De zenuwirritatie veroorzaakt hoofdpijn. Overigens kan spanningshoofdpijn ook vanuit het kaakgewricht komen. In dat geval is er meestal sprake van pijn aan één kant van het hoofd.

Migraine
Deze hoofdpijnvorm is meer bekend dan andere soorten hoofdpijn zoals spanningshoofdpijn en wordt daar ook vaak mee verward. Er zijn verschillende vormen van migraine. Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door veranderingen in de diameter van de bloedvaten in het hoofd, waar de beweeglijkheid van de nekwervels en prikkeling van de zenuwen mogelijk een rol bij spelen.
Klassieke migraine is een vorm van migraine die begint met flikkeringen en vlekken voor de ogen. Dit gaat over in een stekende pijn aan één kant van het hoofd. Deze migraine-aanvallen kunnen enkele uren tot een dag of drie duren.
Een andere vorm van migraine geeft stekende pijn rond het oog en komt in korte episodes achtereen om vervolgens weer voor langere tijd weg te blijven.
Patiënten zijn bij migraine vaak overgevoelig voor licht en geluid. Regelmatig zijn patiënten misselijk tijdens een aanval, waarbij ze ook kunnen overgeven. Soms zijn er ook bepaalde voedingsstoffen, medicijnen of alcohol die geassocieerd worden met migraine. Voorbeelden hiervan zijn onder andere wijn, chocola of kaas. Migraine wordt bij vrouwen ook vaak ervaren tijdens de menstruatiecyclus.

Hoe kan de chiropractor u helpen?
De chiropractor onderzoekt of de hoofdpijn uit de nek komt. Met specifieke chiropractische technieken probeert de chiropractor de gefixeerde wervels te corrigeren en de omliggende spieren te ontspannen. Ook worden er eventueel gerichte oefeningen voorgeschreven.

Onderzoeken wijzen uit dat tussen de 50 en 80 % van migrainepatiënten baat heeft bij Chiropractie. Bij hoofdpijnpatiënten ligt dit percentage nog hoger.